Autor: Michael David Kaulana Ing
Tytuł: The Dysfunction of Ritual in Early Confucianism (Dysfunkcjonalność rytuału we wczesnym konfucjanizmie)
Wydawnictwo: Oxford University Press (2012)

Wpis na Twitterze użytkownika „Dalekowschodnie Refleksje” poświęcony konfucjanizmowi (polecam) i jego oddziaływaniu na społeczeństwo Korei Południowej zainspirował mnie do napisania dłuższego komentarza na tej platformie – polecam też całą dyskusję, która się pod tym rozwinęła.

Przy okazji przypomniałem sobie o tej książce, w której Michael Ing pokazuje ogromną elastyczność wczesnego konfucjanizmu, tak nieobecną we współczesnych wynaturzeniach (wręcz wypaczeniach moich skromnym zdaniem) tej starożytnej myśli. Ing w genialny sposób dowodzi, że konfucjanizm nawet w tak istotnej dla siebie kwestii, jaką są rytuały i etykieta, pozostawiał duże pole do interpretacji efektów rytuału. Teoretycznie ścisłe przestrzeganie rytuału jest warunkiem harmonii społecznej, jak i harmonii człowieka z przyrodą.

Co jednak kiedy rytuał zawodzi? Czy to wina niedopełnionego prawidło rytuału, czy może jednak konfucjanizm dopuszcza pewną niejasność, dwuznaczność (ambiguity) rytuału jako takiego. Może już sobie domawiam, ale za tym idzie także swoboda interpretacji, a kolejnym krokiem może być już tylko zmiana, i dalej ewolucja, postęp. Rzeczy już niezbyt kojarzone z klasycznym konfucjanizmem.

Bardzo ciekawa książka.

Opublikował/a Michał Bogusz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.