thearch

Szef propagandy KPCh Liu Qibao wyraził zadowolenie z szybkiego rozwoju krajowej kinematografii oraz wezwał filmowców aby odzwierciedlali „socjalistyczny ideał jakim jest China Dream”.

„Film powinien postawić w swoim centrum lud i jądro socjalistycznych wartości jako przewodnika, pozostając wiernym społecznej i ekonomicznej wydajności, zwiększonej kreatywności i budowie Chin jako filmowej potęgi.”

Powiedział Liu w wystąpieniu na forum filmowym w Pekinie.

KPCh ma kłopot. Kolejny rok z rzędu kina jak ChRL długa i szeroka pękają w szwach, ale tłumy walą nie na rodzime filmy, ale wielkie hollywoodzkie produkcje. Rezultat jest dodatkowo bolesny, ponieważ Pekin chroni rodzimy przemysł filmowy dopuszczając do dystrybucji tylko 24 zagraniczne filmy rocznie (2 miesięcznie) i ogranicza liczbę kopii. Przedsiębiorcy z branży naciskają na władze w celu podniesienia limitu, ale nie wiadomo, czy partia się na to zdecyduje, mimo zapowiedzi zwiększenia limitu za cztery lata. Dochody branży wzrosły do 21,6 miliarda USD w pierwszej połowie roku, tj. o 22%, ale zagraniczne filmy wygenerowały 52% dochodu.

Z jednej strony coraz trudniej uzasadnić we współczesnym świecie utrzymywanie limitu. Zwłaszcza, że czarny rynek płyt DVD umożliwia krajowej publiczności obejrzenie praktycznie każdego filmu. Z drugiej, kino wciąż jest w wyobrażeniach partii jedną z najważniejszych sztuk umożliwiających przekaz masom. Dlatego partia chroni rodzimą kinematografię i strzeże kontroli nad każdym aspektem produkcji filmowej.

Odpowiedzią na mniejsze zainteresowanie rodzimą produkcją ma być… China Dream. Liu powiedział:

„Musimy używać China Dream jako ważnego tematu i zakorzenić [go] w żyznej ziemi chińskiej kultury, odzwierciedlać zmagania ludzi w dążeniu do marzeń i zjednoczonym entuzjazmie budowy marzenia [czyli China Dream] i uczynienia go rzeczywistością.”

Mimo że China Dream ma być trwałym elementem chińskich filmów to równocześnie Liu wezwał filmowców do większej różnorodności i wykorzystania kreatywnych pomysłów w filmach przy wykorzystaniu  w większym stopniu chińskiej kultury i nowoczesnych technologii.

Muszę przyznać, że spełnienie wszystkich tych wymogów może być trudne. Może coś takiego:

Grupa wampirów (wciąż oryginalne w chińskim kinie) o bardzo tradycyjnych, wręcz konserwatywnych poglądach (wampiry są stare i doskonale znają chińskich klasyków) będą co chwilę cytować starożytne teksty. Praca w nadgodzinach, ale ze zrozumieniem, że to dla dobra ojczyzny. Mieszkanie w bloku na dwudziestym piętrze z panoramą na podobne bloki (bez żalu oddały stary dom do wyburzenia, mimo że spędziły w nim kilkaset lat). „Dziecko” wampirzyca (oczywiście dziewczynka). Jako wampiry patriotyczne będą piły tylko zagraniczną krew, najlepiej japońską i amerykańską, ale ze wstrętem, bo chińska jest jednak najlepsza (wszystko dla ojczyzny). Widzę tylko jeden problem, wampiry muszą wyznawać światopogląd materialistyczny, a to jakby zaprzecza istnieniu wampirów. Może jednak dialektyka marksistowska wyjaśni i taką sprzeczność.

Hit murowany.

Opublikował/a Michał Bogusz

One Comment

  1. […] od samego początku uznaje kino za najważniejszą ze sztuk i główne narzędzie propagandy. Jednak w ostatnich latach kino wymyka się z pod kontroli […]

    Polubienie

    Odpowiedz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.