fake-bbc-20160410-003

Strona fałszywej BBC już tak nie wygląda. Od czasu, kiedy zagraniczne media podjęły temat, zmieniono szatę graficzną.

W ChRL pojawił się nowy portal z wiadomościami: Business Broadcast of China, w skrócie… BBC. Portal do złudzenia też przypominał chińską stronę BBC, czyli British Broadcasting Corporation i choć teraz w pośpiechu zmieniono jej aranżacje to wiadomość już poszła w świat. Pozornie sprawa wpisuje się w szereg podobnych historii z podrobionymi produktami, czy fałszywymi sklepami Apple.

W Chińskiej kulturze kopiowanie czudzych wzorów nie jest czymś nagannym. Jest wręcz postrzegane, jako część procesu uczenia się. Uczeń najpierw kopiuje mistrza, by zdobyć doświadczenie i poznać technikę, dopiero po tym może wypracować własny styl i jakość. W tym wypadku trudno jednak nie podejrzewać, że oprócz „nauki” i „wzorowania się na najlepszych” chodziło też by zwieźć przynajmniej część odbiorców, iż mają do czynienia z prawdziwymi wiadomościami oryginalnej BBC.

Podobieństwo nie ogranicza się jedynie do strony wizualnej, ale identyczne są też kategorie wiadomości, zakres poruszanych tematów, czy rozkład. Także użyty adres bbcnews.com.cn wygląda na próbę zmylenia Internautów.

Portal wystartował też w bardzo specyficznym czasie. Kiedy po pojawieniu się Panama Papers i związanych z nimi artykułach o przywódcach ChRL w zachodnich mediach odcięto w kraju dostęp do już chyba wszystkich najważniejszych zagranicznych portali informacyjnych w języku chińskim, pojawiła się próżnia. A ponieważ Chińczycy nie ufają lokalnym, kontrolowanym przez KPCh mediom, więc – można podejrzewać – postanowiono stworzyć portal łudząco przypominający BBC.

Żeby było ciekawiej, fałszywa BBC pisze także o Panama Papers, mimo zakazu wspominania o nich w chińskich mediach w jakimkolwiek kontekście. Trudno tam jednak znaleźć informację o uwikłaniu się w aferę przywódców ChRL.

Wygląda, że celem jest sączenie propagandy w bardziej subtelny i zawoalowany sposób.

Ten trop może potwierdzić fakt, że równocześnie zablokowano dostęp do chińskiej strony BBC (angielska wersja jest dostępna), a lokalne wyszukiwarki zaczęły wskazywać jako stronę BBC w języku chińskim właśnie portal Business Broadcast of China. Na fałszywej stronie były też podane konta prawdziwej BBC na portalach społecznościowych jak Facebook i Twitter, ale linki do niech były nieaktywne.

Oczywiście, kierownictwo Business Broadcast of China twierdzi, że wszelkie podobieństwo do BBC jest przypadkowe i niezamierzone. Według dostępnych informacji firma powstała w 2014 roku w Hefei, stolicy prowincji Anhui i zatrudnia 10 osób.

Trudno powiedzieć, czy powstanie fałszywej BBC to lokalna inicjatywa, czy element jakiegoś większego planu. Lecz osobiście uważam, że to działanie kilku nadgorliwych lokalnych działaczy. Pekin zdaje sobie sprawę, że sprawa byłaby (już jest?) wizerunkową katastrofą.

Opublikował/a Michał Bogusz

One Comment

  1. […] nie pierwszy raz, kiedy lokalny nadawca próbuje uwiarygodnić się mniej lub bardziej udając oryginalne, zachodnie media. W tym wypadku można mówić o nieporozumieniu – a przynajmniej tak próbuje to przedstawić […]

    Polubienie

    Odpowiedz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.